Zen

Zen Utrecht

Zenmeditatie Utrecht in het kort

Zenmeditatie Utrecht (Zendo Utrecht) nodigt je uit om zen te beoefenen. We ‘zitten’ op vrijdagavond van 20.00 tot 21.15 uur in Werfkelder 328 aan de Oudegracht. Je bent welkom zowel met als zonder ervaring met zen. De bijdrage is tijdelijk 5 euro per meditatie. Bel of mail ons als je mee wilt zitten of als je vragen hebt over zen of de zendo.

Doel zen 

In an age of constant movement, nothing is more urgent than sitting still, being open.

Verlies je jezelf voortdurend in je denken, in je emoties? Ben je steeds ergens anders? Zen is de kunst de stap uit de drukte in je hoofd in het hier & nu te zetten. En te ervaren hoe helend het is om met je aandacht te zijn precies daar waar je bent. Stabiel, geaard en open voor wat zich voordoet. In een tijd die uitnodigt onszelf voorbij te lopen, misschien wel de reden om met zen te beginnen.

Maar een plezierig en geïnspireerd leven vraagt meer. Hoop, liefde, onzekerheid, teleurstelling, frustratie etc. maken onvermijdelijk deel uit van ons leven. Je daartegen verzetten geeft ongemak, onrust, maakt onzeker. De weg van zen daarentegen is juist ruimte te geven aan wat je ervaart. Die houding, het accepteren van pijn, stress of het leven, de bereidheid het te doen met wat er is, is wat je uiteindelijk leert met zen.

Zen is not trying to achieve something. Zen is experiencing this moment. Just as it is. Zen is a total embrace of life itself, its richness, its beauty but also its tragic and pain – the things that we prefer to forget.

Zen beoefenen

Zen is bewust zijn. Het gaat niet over het verleden of de toekomst. Het gaat over dit moment. De houding van zen is open, accepterend, niet-oordelend. 

Ga zitten. Zit je recht? Is je houding open? Voel je je comfortabel? Of voel je je gespannen, onrustig, ongemakkelijk? Merk het op, doe verder niets, laat het er zijn. We richten de aandacht op de adem. We ademen rustig in en uit. Voel hoe je ademt. Adem je hoog of laag, snel of langzaam, regelmatig of onregelmatig? Merk het op, zonder te oordelen, zonder iets te verbeteren, zonder iets te veranderen. Welke gedachten en gevoelens komen bij je op? Merk het op, geef het de ruimte.  

De essentie van de beoefening van zen is onszelf ruimte geven. Verwelkom alles wat zich aandient. Wees open en laat je gedachten en emoties tot rust komen door te kijken. Neem waar, reageer niet. Probeer te blijven bij wat speelt op dit moment. Zie en accepteer wat zich voordoet. Niet in de zin van ‘neerleggen bij’. Wel in de zin van ‘erkennen’ dat het is zoals het is op dit moment. Als vertrekpunt voor je verdere handelen.

Do not lose yourself in the past. Do not lose yourself in the future. Don’t get caught in your ambitions, anger, worries, or fears. Come back to the present moment, and touch life deeply. This is mindfulness, this is zen. ~ Thich Nhat Hanh.

Zen in de praktijk

Hoe beoefen je zen in de praktijk van het dagelijks leven? Op deze plek regelmatig wisselende voorbeelden over de toepassing van zen. Deze keer de Vietnamese zen – meester Thich Nhat Hanh met ‘De kunst een storm te trotseren.’

‘Als er een storm optreedt houdt hij enige tijd aan en dan gaat hij weer liggen. Zo gaat het met emoties ook – ze komen op, houden een tijdje aan en verdwijnen weer. Een emotie is maar een emotie. Wij zijn veel, veel meer dan een emotie. We gaan niet dood van één emotie.  Dus wanneer je merkt dat er een emotie bij je opkomt, is het van groot belang dat je in een stabiele houding gaat zitten, of dat je gaat liggen – dat is ook een zeer stabiele houding. Richt dan je aandacht op je buik. Je hoofd is als een boomtop die heen en weer zwiept in de storm. Daar zou ik niet blijven. Verplaats je aandacht liever naar beneden, naar de stam van de boom, waar stabiliteit is.

Wanneer je met je aandacht bij je buik bent, concentreer je dan op de plek iets onder je navel en volg je ademhaling. Adem diep in en uit en voel hoe je buik omhoog en omlaag gaat. Nadat je dit 10, 15 of 20 minuten gedaan hebt, zul je sterker voelen – sterk genoeg om de storm te weerstaan. Of je nu ligt of zit, blijf constant met je aandacht bij je ademhaling, zoals een drenkeling in de oceaan zich vastklampt aan zijn reddingsvest. Na enige tijd zal de emotie tot bedaren komen. Deze oefening is heel effectief, maar onthoud alsjeblieft één ding:  wacht niet tot er een heftige emotie bij je opkomt voor je hem gaat doen, want op dat moment weet je niet goed meer hoe hij gaat. Begin er nu mee, vandaag, nu je je goed voelt. Nu je niet wordt belaagd door welke heftige emotie dan ook. Nu is het moment om met deze oefening te beginnen.’

Bron: ‘Vrij zijn, waar je ook bent’, Ten Have, Baarn, 2003.